Tyto prodejny jsou skutečně české.
Článek zveřejněný 7.6.2018 na webu zpravy.aktualne.cz
Tyto prodejny jsou skutečně české. Novou značku získalo už téměř sto obchodů.
Praha – Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) rozšířila seznam prodejen, za které se může zaručit, že mají český kapitál, jsou kvalitní a prodávají převážně tuzemské zboží. Značku „Tradiční český obchod – certifikováno“ udělila nově 25 prodejnám ze sítí Jednota, COOP, Brněnka, Pramen či ENAPO.
Asociace, která sdružuje hlavně menší tuzemské obchodníky, předala prestižní ocenění na kongresu Samoška v Praze. Certifikát, který udílí od ledna 2017, už získalo celkem 92 prodejen a patří mezi ně i provozovny družstva CBA.
„Mám velkou radost z toho, jak velký zájem mezi obchodníky certifikační proces vyvolal. Mít po roce a půl téměř stovku kvalitních českých prodejen je rozhodně úspěch. A rovněž cenná zkušenost pro obchodníky, dodavatele i zákazníky. Český obchod má co nabídnout i ve 21. století a to vnímám jako hlavní poselství,“ říká předseda AČTO Zdeněk Juračka.
Pouze český původ obchodu a převaha tuzemských potravin však na ocenění nestačí. Při hodnocení prodejny je důležité také to, jak vypadá zvenku i zevnitř, jak kvalitní a ochotný má personál či jak komfortně se v něm lidem nakupuje.
Tradiční české obchody se podle Juračky od zahraničních řetězců liší například tím, že mají různorodější sortiment a fungují v různých formátech – od malých venkovských prodejen až po supermarkety. „Bohužel domácímu maloobchodu chybí jakákoliv podpora, ať už přímá, nebo nepřímá, jak to vidíme v jiných zemích především západní Evropy,“ posteskl si šéf AČTO.
Podpora domácích obchodníků a potažmo českých výrobců přitom podle něj podporuje zaměstnanost, potravinovou soběstačnost i domácí hospodářství. „Je tu i rovina ekonomická. Zatímco zahraniční řetězce většinou posílají své zisky domů, výnosy českých obchodů zůstávají v České republice,“ dodává Juračka.
Certifikát letos získaly tyto prodejny:
Jednota, obchodní družstvo v Táboře
- COOP Tuty č. 206, Libušina, Bechyně
- COOP Tuty č. 221, U Jednoty, Tábor – Čekanice
- COOP Tip č. 240, Žižkovo náměstí, Mladá Vožice
- COOP Tip č. 243, Dr. E. Beneše, Sezimovo Ústí I.
- COOP Tip č. 244, nám. Republiky, Soběslav
COOP družstvo Havlíčkův Brod
- COOP Tip č. 306, Dačická, Telč
- COOP Tip č. 669, Palackého náměstí, Kostelec nad Orlicí
- COOP Tip č. 604, R. Kloudy, Svitavy
- COOP Tip č. 602, Palackého, Jevíčko
- COOP Tip č. 583, Krále Jana, Chotěboř
- COOP Tip č. 305, Palackého, Polná
- COOP Tip č. 581, Havlíčkova, Havlíčkův Brod – Alej
Síť Brněnka
- Brněnka – Potraviny U Klímů, Hlavní, Oslavany
Síť PRAMEN CZ:
- Potraviny Pramen č. 205, Pionýrů, Stráž pod Ralskem
- Potraviny Pramen č. 175, Smetanova, Česká Kamenice
- Potraviny Pramen č. 177, nám. Míru, Mladá Boleslav
- Potraviny Pramen č. 178, Školní, Dubá
- Potraviny Pramen č. 501, Městečko, Ždánice
- Potraviny Pramen č. 502, Hodonínská, Dubňany
- Potraviny Pramen č. 208, Na kopci, Jablonec nad Nisou
- Potraviny Pramen č. 204, Letná, Mimoň
Síť ENAPO – ROSA market
- Samoobsluha Anna, Žitavského, Praha 5 – Zbraslav
- Potraviny ENAPO č. 505, Suchdol, Suchdol
- Potraviny ENAPO č. 203, Sušilovo náměstí, Rousínov
- Potraviny ENAPO č. 125, Masarykova, Zlín – Malenovice
Kvalitu tuzemských obchodů hodnotí i Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR v rámci soutěže Diamantová liga kvality, která se – stejně jako tento svaz – zaměřuje naopak na větší řetězce. Nejvyšší ocenění dosud získaly hypermarket Globus v Ostravě, Albert na Vídeňské ulici ve Znojmě, Lidl Mnichovo Hradiště, Auto Babiš nebo Siko koupelny Zlín.
Svaz obchodu ale v tomto týdnu oznámil, že Diamantovou ligu kvality rozšíří o další kategorii – prodejny maloformátového typu. Do této kategorie tak budou spadat venkovské prodejny nacházející se v sídlech do 3000 obyvatel a specializované prodejny, což jsou prodejny s úzce specializovaným sortimentem (například pultový prodej elektro, květinářství a podobně).
Svaz obchodu hodnotí kvalitu prodejny na základě podobných kritérií jako AČTO, avšak podíl českých produktů či garance českého původu vlastníků a kapitálu v hodnocení vliv nehraje. Velkou váhu má naopak takzvaný mystery shopping, kdy prodejnu hodnotí lidé bez předchozího upozornění. Projekt se zaměřuje hlavně na velké maloobchodní řetězce.